Translate

Tehtaan historia

Vuonna 1901 perustettu,Indian-moottoripyörätehdas oli pitkään amerikan vanhin moottoripyörien valmistaja, kunnes 1953 ”aitojen” inkkareiden valmistus amerikassa loppui ja jäljelle jäi suurista pyörätehtaista vain Harley-Davidson. Tämän jäljeen Indian-liikemerkilla valmistettiin joitakin vuosia englantilaisen Brookhouse-yhtymän (AMC) tekniikalle pohjautuvia (Royal Enfield) moottoripyöriä.

Indianin perustajat olivat George M. Hendee ja Karl Oscar Hedström, joka muutti perheensä mukana 9-vuotiaana pienestä ruotsalaisesta Smolendin kylästä Yhdysvaltojen Brooklyniin.

Hendeella, joka oli myös lupaava kilpapyöräilijä, oli pieni polkupyörätehdas ja hän toimi perustettavan tehtaan perustamisen rahoittajana. Hedström oli lahjakas koneenrakentaja, joka aloitti uransa tekemällä polkupyöriä, ja vuonna 1899 hän valmisti tandem-moottoripyörän, joka oli varustettuna De Dion moottorilla.


Carl Oscar Hedström ja Indian 1901


Henshaw-Hedström 1900 (Photo: Raimo)

Vuonna 1900 Hendee ja Hedström tapasivat ja päättivät yhteistä tuotannosta. Siitä alkoi Indianin tarina.

Indian oli aikanaan myös maailman suurin moottoripyörätehdas, jonka vuosituotanto oli parhaimmillaan 32.000 moottoripyörää, työntekijöitä vuorotyössä lähes 3000. Tämä saavutettiin jo 10-luvulla. Pyörämalleja oli lukuisia, niin siviili-, sota- kuin kilpamalleja. Jäljempänä mainitaan näistä malleista yleisimmät ja kiinnostavimmat. Ensimmäinen pyörämalli 1901 oli yksisylinterinen ns. ”kamelinselkä”-malli, jossa polttoainesäiliö oli kuljettajan selän takana, takalokasuojan päällä. Vuonna 1907 tuli ensimmäisen kaksisylinteriseti V-konemallit.


Indian 989cc twin 1908 (Photo: Raimo)


Indian Factory racer c. 1913 (Photo: Raimo)

1909 ketjuvedon rinnalle tuli hihnaveto. 1913 jousitettu takarunko.
1914 maailman ensimmäinen sähköstartti sarjatuntantopyörässä. Starttimoottori sinänsä oli edistyksellinen, siinähän oli samassa paketissa yhdistetty laturi ja kipinänjakaja. Kaksi 6 voltin akkua kytkettiin käynnistyksen aikana sarjaan.

Ongelmana oli silloiset heikot akut, ne eivät kestäneet kuin muutaman käynnistyskerran ja katastrofaalisesti Hendee Electric Special vedettiin pois Lontoon moottorimessuilta 1914 parin epäonnistuneen käynistysesityksen jälkeen. Vain muutama sata pyörää tehtiin ja tehdas asensi asiakkailleen, jotka sitä vaativat, mekaanisen käyntiinpanolaitteen sähköstartin tilalle. 1916 esiteltiin sivuventtiilinen, 1000cc Power Plus-malli. 1920 esiteltiin 600cc Scout, josta tuli menestys. 1922 alkoi Indian Chiefin tuotanto, Power Plus mallin (Standart) jäädessä pois mallistosta.

Indian Hendee special model 1914, sähköisellä käyntiinpanolaitteella. Ainakin yksi ollut Suomessa.


Scout ja Chief 1923

1925 markkinoille ilmestyi 350cc , yksisylinterinen edullinen Prince-malli. 1927 Indian osti nelisylinterisen ACE-pyörän valmistusoikeudet tehtaineen ja näin syntyi Indian-Ace, joka nimettiin myöhemmin Indian-4 :ksi.


Indian Chief Police Special 1940

1930 luvulla talousvakeuksien kautta Indian-tehdas siirtyi Du Pont- yhtiön haltuun ja malleina jatkoivat Scout, Chief ja Indian-4, joka jäi pois mallistosta 1942. Synkin vuosi lienee 1933, jolloin valmistettiin yhteensä vain 1667 Indiaania.

40-luvulla siviilimalliston ohella valmistettiin ja toimitettiin USA:n armeijalle kymmeniätuhansia sotamalleja ja 50-luvun vaiheessa tulivat Arrow ja Warrior-mallit jotka poikkesivat täysin perinteisistä Indianeista. Menestyksekkään amerikan Indian Chiefin valmistus loppui tammikuussa 1953, mutta historian kuriositeettina mainittakoon, että New York Police Departmentille toimitettiin pieni erikoiserä Chiefejä vielä vuonna 1955.


Indian Four Police Special 1940


Indian Chief 1952